Total Försäkring - din extra trygghet
Har du frågor? Kontakta oss
  • 08-121 390 60
  • kundservice@totalforsakring.se
  • Mån - fre 09:00 - 17:00

 

Försäkringsvillkor Självriskreducering
2020-03-01

Försäkringen är en frivillig gruppförsäkring som täcker självrisk enligt försäkringsvillkoren nedan. Total Försäkring AB har i egenskap av gruppföreträdare ingått gruppavtal med vår försäkringsgivare.

1. Vem gäller försäkringen för
Försäkringen gäller för den person (namn, personnummer) som i försäkringsbrevet anges som ”Försäkrad” och som är ägare till fordonet. Vid tidpunkten för tecknandet ska den försäkrade vara folkbokförd och ha sin bostad och huvudsakliga dygnsvila i Sverige. När det nedan talas om Försäkrad avses endast denna person. Försäkringen gäller även om familjemedlem som är folkbokförd på samma adress som den försäkrade använder bilen.

2. Försäkringsperiod
Försäkringsperioden är ett år om inget annat framgår av försäkringsavtalet och gäller från den dag som överenskommits med Total Försäkring. Försäkringen kan sedan förnyas för ett år i taget.

2.1  Kvalificeringstid vid försäkringens första försäkringsperiod
Vid nyteckning gäller försäkringen med en kvalificeringstid på 30 dagar. Det vill säga att försäkringsskyddet gäller för skador som inträffar först efter kvalificeringstiden. Kvalificeringstid tillämpas inte vid förnyelse. Under kvalificeringstiden så skall fordonet ha använts i normal omfattning.

2.2 Försäkringens ikraftträdande 
Vid månads-, kvartals-, halvårs- och helårsbetalning träder försäkringen i kraft dagen efter det att betalningen har erlagts.

3. Var försäkringen gäller
Försäkringen gäller i alla europeiska länder som är anslutna till det så kallade Gröna kort-systemet och vid färd mellan dessa länder.

4. Vad försäkringen gäller för
Försäkringen är ett komplement till fordonsförsäkringen och ersätter betald självrisk i samband med vissa skadehändelser.

4.1 Självriskreducering vid skada på fordon angivet i försäkringsbrevet
Försäkringen ersätter betald självrisk som ersatts genom fordonets fordonsförsäkring i samband med:

  • stöld
  • brand
  • maskinskada
  • skadegörelse
  • vagnskada

4.1.1.Försäkrat objekt
Försäkringen gäller för privatägd svenskregistrerad personbil, lätt lastbil och MC vars totalvikt är högst 3 500 kg och vars registreringsnummer är angivet i försäkringsbrevet.

4.1.2. Särskilda undantag vid Självriskreducering vid skada på fordon angivet i försäkringsbrevet
Försäkringen ersätter inte betald självrisk för skada som uppstått i samband med:

  • trafikskada som omfattas av trafikförsäkringen
  • glasskada (gäller även stenskottslagning)
  • allriskskada (såsom feltankning och borttappade nycklar)
  • skada reglerad via bilens räddningsförsäkring

4.1.3 Ersättningsregler
Ersättning lämnas då skada har reglerats av fordonsförsäkringsbolaget och när försäkringsbolaget har betalat ut ersättning och den försäkrade har betalt självrisk. Vad som enligt detta villkor gäller för ersättning av självrisk vid motorfordonsförsäkring gäller även för självrisk vid skadereglering genom fordonets vagnskadegaranti. Om skadekostnaden är lägre än självrisken lämnas ingen ersättning. Försäkringen är begränsad till maximalt två skadetillfällen under varje försäkringsår.

4.2 Självriskreducering vid skada på hyrbil i utlandet
Om den försäkrade råkar ut för en ersättningsbar skada utomlands (se punkt 3 Var försäkringen gäller) och den ordinarie fordonsförsäkringen ger rätt till hyrbil, ersätter försäkringen även självrisk för skada som kan inträffa på hyrbilen.

4.2.1 Försäkrat objekt
Försäkringen gäller för skada på personbil som hyrts av ett auktoriserat uthyrningsföretag under högst 60 dagar. Hyrbilen ska ha framförts av försäkrad eller familjemedlem som är folkbokförd på samma adress som den försäkrade, och föraren ska vara inskriven i hyreskontraktet.

4.2.2 Ersättningsregler
Ersättning lämnas då skada har reglerats av uthyrningsföretagets försäkringsbolag, då försäkringsbolaget har betalat ut ersättning och den försäkrade har betalt självrisk. Om skadekostnaden är lägre än självrisken för hyrbilsförsäkringen lämnas ingen ersättning.

4.2.3 Särskilda undantag för Självriskreducering vid skada på hyrbil i utlandet
Försäkringen gäller inte för:

  • bil som hyrs i Sverige
  • hyrbil som är äldre än 10 år
  • hyrfordon av karaktären sportbil, specialbil eller upplevelsebil, t ex limousiner och terrängfordon.

5. Allmänna undantag
Försäkringen gäller inte för:

  • skada som inträffar under de första 30 dagarna som försäkringen varit i kraft (kvalificeringstid) eller för omständigheter som var kända vid försäkringens tecknade.
  • husbilar, släpvagnar och husvagnar eller för fordon vars totalvikt överskrider 3 500 kg.
  • fordon i yrkesmässig trafik, t ex taxi-, budbilar, körskolebilar, militär- eller utryckningsfordon.
  • fordon i företagsleasing eller fordon som används i kommersiellt syfte.
  • fordon som testas, används under motortävling, träning inför motortävling eller terrängkörning.
  • skada som har samband med krig, krigsliknande händelser eller som direkt eller indirekt orsakas av atomkärnprocess.

6. Säkerhetsföreskrifter

6.1 Säkerhetsföreskrifter för föraren

  • Fordonet får inte köras av förare som saknar giltigt och erforderligt körkort.
  • Fordonet får inte köras av förare som är straffbart påverkad av alkohol, medicin eller annat berusningsmedel.
  • Fordonet får inte användas för övningskörning om läraren eller eleven inte uppfyller kraven för tillåten övningskörning.

6.2 Säkerhetsföreskrifter för fordonet

  • Fabrikantens anvisningar för skötsel, underhåll, service och liknande ska följas.
  • Fordonet får inte användas under förhållande som innebär onormal påfrestning för fordonet.
  • Fordonet ska ha lagstadgad utrustning, till exempel lagligt mönsterdjup på däck.
  • Fordonet får inte användas om fordonet belagts med körförbud.
  • För hyrt fordon i utlandet ska även uthyrningsföretagets säkerhetsföreskrifter följas.

7. Ersättningsbelopp
Försäkringen ersätter betalda självrisker med sammanlagt högst 8 000 kr per försäkringsår.

8. Självrisk
Försäkringen gäller utan självrisk

9. Skadeanmälan
Skadeanmälan ska göras utan dröjsmål efter att du fått kännedom om skadan eller i vart fall snarast efter att du fått ersättningsbeslutet med uppgift om betald självrisk från det försäkringsbolag som meddelat motorfordonsförsäkringen. Formulär för skadeanmälan kan hämtas på www.totalforsakring.se eller beställas på telefon 08-121 390 60.
Komplett ifylld skadeanmälan skickas till Total Försäkring Sverige AB, Box 6189, 102 33 Stockholm, eller via e-post till skadereglering@totalforsakring.se

10. Oriktiga eller ofullständiga uppgifter och framkallande av försäkringsfall
Om du begär ersättning i bedrägligt syfte, uppgivit, förtigit eller dolt något av betydelse för bedömningen av ersättningen eller åsidosatt din skyldighet enligt försäkringsavtalet eller inte fullgjort dina plikter enligt villkoret, kan ersättningen sättas ned efter vad som är skäligt med hänsyn till omständigheterna. Det samma gäller skada som du orsakat genom grov vårdslöshet eller uppsåt. Med dig jämställs den som med ditt samtycke har tillsyn över den försäkrade produkten, samt din maka, make, sambo eller annan familjemedlem. Du måste i samband med skadeanmälan inkomma med alla upplysningar som kan ha/är av betydelse i ärendet.


Allmänna avtalsbestämmelser

11. Ångerrätt
Enligt distansavtalslagen har du rätt att ångra ett köp som du gjort på distans, t ex via telefon eller internet. Ångerfristen är 14 dagar från det att avtalet ingås och du har fått information om ångerrätten och vad som ingår i försäkringen. Vill du utnyttja din ångerrätt kan du meddela oss via telefon 08-121 390 60, via e-post till kundtjanst@totalforsakring.se, via brev till Total Försäkring Sverige AB, Box 6189, 102 33 Stockholm eller på annat sätt. Du kan också använda det standardformulär som finns på www.konsumentverket.se. Vid utnyttjande av ångerrätten är du berättigad till återbetalning av premien, förutsatt att skada inte anmälts på försäkringen. Har försäkringen utnyttjats inom ovanstående ångerfrist bortfaller ångerrätten.

12. Försäkringens giltighet
Försäkringen gäller under den tid som står på försäkringsbrevet. Om du tecknar försäkringen samma dag som den ska träda i kraft gäller den dock inte förrän efter det klockslag du tecknar den. Om försäkringen är giltig endast under förutsättning att premien betalas före försäkringstiden, börjar försäkringen gälla dagen efter premiebetalningen, enligt avsnitt 15 nedan. Försäkringsgivaren ansvarar endast för skada genom händelse som inträffar under försäkringstiden om inte annat särskilt anges i försäkringsvillkoren.

13. Förnyelse av försäkringen
Vid försäkringstidens utgång erbjuds kunden förnyelse, om inte annat framgår av försäkringsavtalet eller omständigheterna. Om vi önskar ändra försäkringsvillkoren vid förnyelse av försäkringen meddelar vi dig detta senast i samband med att vi sänder dig erbjudande om förnyelse.
Särskilt om autogirobetalning
Vid betalning med autogiro innebär en fortsatt autogirodragning efter utgången av en försäkringsperiod att den försäkrade accepterar en ny avtalsperiod. Om den försäkrade inte önskar ett fortsatt försäkringsskydd, måste försäkringstagaren kontakta Total Försäkring för avslutande av försäkringen eller stoppa autogirodragningen genom att kontakta sin bank.

14. Försäkringstagarens uppsägningsrätt
Du kan när som helst säga upp försäkringen att upphöra till försäkringens huvudförfallodag.

15. Premiebetalning
Premie för en nytecknad försäkring ska betalas inom 14 dagar eller senast det datum som anges på din betalningsavi. Premie för en förnyad försäkring ska betalas inom 30 dagar efter det att vi har avsänt betalningsavi till dig. Betalas inte premien i rätt tid tar vi ut en påminnelseavgift.

16. Försäkringsgivarens uppsägningsrätt
Vid utebliven premiebetalning äger försäkringsgivaren rätten att säga upp försäkringen, som då upphör att gälla 14 dagar efter att den skriftliga uppsägningen har skickats till dig från oss. Om betalning sker inom dessa 14 dagar gäller försäkringen från startdagen enligt avsnitt 13 ovan. Om du betalar premien senare än 14 dagar från det att uppsägningen skickades anses denne ha begärt ny försäkring från och med dagen efter det att premien betalades.

17. Force majeure
Försäkringen gäller inte för förlust som uppstår om skadeutredning, åtgärd eller betalning av ersättning fördröjs på grund av force majeure. Med force majeure menas till exempel krig, myndighetsåtgärd, krigsliknande händelser, inbördeskrig, militära övningar, revolution, upplopp, terrorism, atom eller kärnprocess, beslag, strejk, blockad, allmänna avbrott i elnätet, allmänna avbrott i data- eller teleförbindelser eller liknande händelse.

18. Preskription
Den som vill ha försäkringsersättning eller annat försäkringsskydd måste väcka talan inom tio år från tidpunkten när det förhållande som enligt försäkringsavtalet berättigar till sådant skydd inträdde. Om den som vill ha försäkringsskydd har framställt anspråket till försäkringsgivaren inom denna tid, är fristen att väcka talan alltid sex månader från det att försäkringsgivaren har förklarat att man har tagit slutlig ställning till anspråket. Om talan inte väcks enligt denna punkt, går rätten till ersättning förlorad.

19. Återkrav
I den mån felaktig betalning av försäkringsersättning har skett, är mottagaren skyldig att genast på anmodan återbetala beloppet till Försäkringsgivaren även om mottagaren inte varit medveten om att betalningen varit felaktig. I samma utsträckning som vi har betalat ersättning för skada, övertar vi din rätt att kräva ersättning av den som är ansvarig för skadan.

20. Dubbelförsäkring
Har samma intresse försäkrats mot samma fara hos flera bolag, är varje bolag ansvarigt mot kund som om det bolaget ensamt hade beviljat försäkring. Den försäkrade har dock inte rätt till högre ersättning från bolagen än som sammanlagt svarar mot skadan. Överstiger summan av ansvarsbeloppen skadan, fördelas ansvaret mellan bolagen efter förhållandet mellan ansvarsbeloppen.

21. Opartisk Rådgivning
Du som är privatperson kan få kostnadsfri hjälp i frågor som rör försäkring eller skadereglering genom att kontakta Konsumenternas Försäkringsbyrå. För mer information, se www.konsumenternas.se eller ring 0200-22 58 00. Du kan även vända dig till Konsumentverket och deras upplysningstjänst Hallå Konsument, www.hallakonsument.se. Det går även bra att vända sig till den kommunala konsumentvägledningen för råd och hjälp; vissa kommuner tar emot besök medan andra kan erbjuda vägledning via mejl och telefon. För att se vad just din kommun erbjuder, se www.konsumentverket.se

22. Klagomål och omprövning
Om du inte är nöjd med vår service eller hur du blivit bemött ber vi dig i första hand att vända dig till vår Kundservice, läs mer om olika kontaktvägar, om klagomålsmöjligheter, Klagomålsansvarig med mera på www.totalforsakring.se och gå in under ”Kundservice – om du inte är nöjd”. Om du inte är nöjd med ett lämnat beslut, vill vi att du kontaktar Total Försäkring för att få råd och vägledning om hur du kan få ärendet omprövat. Det kanske har uppstått ett missförstånd eller framkommit nya omständigheter som kan påverka vår bedömning. Önskar du istället lämna synpunkter på frågor som gäller försäkringsgivaren, såsom försäkringsvillkor- eller hantering i ditt ärende, kontakta Total Försäkrings Klagomålsansvarig. Du når Total Försäkrings klagomålsansvarig genom att mejla: kundtjanst@totalforsakring.se Vill du hellre skriva ett brev är adressen: Total Försäkring Sverige AB, Klagomålsansvarig, Box 6189, 102 33 Stockholm.

23. Om det blir tvist
På detta försäkringsavtal tillämpas svensk rätt. För denna försäkring gäller i övrigt Försäkringsavtalslagen (2005:104) (FAL). Om någon av bestämmelserna i detta villkor inte är i överensstämmelse, gäller försäkringsavtalslagens regler. Vid tvist har försäkringstagaren möjlighet att väcka talan mot försäkringsgivaren, Total Försäkring Sverige AB, vid allmän domstol. Detta gäller även om tvisten avser skada som inträffar utomlands. Det finns även möjlighet att få eventuell tvist prövad av Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-555 017 00.

24. Personuppgifter
Personuppgifter hanteras av Total Försäkring, i enlighet med den information om behandling av personuppgifter som återfinns på vår webbplats: www.totalforsakring.se

Kontakta oss om du vill få informationen skickad till dig.


25 Försäkringsförmedlare

Försäkringen förmedlas av Total Försäkring Sverige AB, Box 6189, 102 33 Stockholm, org.nr 559203-9126. Total Försäkring Sverige AB står under tillsyn av Finansinspektionen (Institutnummer 50723).

Kundtjänst: telefonnummer 08-121 390 60 eller mail kundservice@totalforsakring.se