Denna policy beskriver hur Total Försäkring AB, 559203-9126 så som personuppgiftsansvarig samlar in, hanterar, sparar och delar dina personuppgifter. ”Personuppgift” betyder i denna policy alla uppgifter som direkt eller indirekt kan hänföras till dig. Genom att teckna en försäkring hos oss och använda våra produkter och tjänster, inklusive vår hemsida, godkänner du vår personuppgiftspolicy. Har du några frågor om vår personuppgiftspolicy eller om hur vi hanterar personuppgifter är du välkommen att kontakta vår kundtjänst.
Insamling och användning av personuppgifter
Vi samlar in och behandlar personuppgifter som du lämnar när du ansöker om försäkring hos oss. De personuppgifter som samlas in är ditt namn, adress och personnummer. Vi kan komma att samla in och behandla registreringsnummer i samband med att vi skickar ett erbjudande om försäkring till dig, denna information raderas dock därefter. Dina personuppgifter samlas in och behandlas för att vi ska kunna bedöma din ansökan och ditt försäkringsbehov samt för att kunna tillhandahålla försäkringsskydd och administrera din försäkring, t.ex. för att reglera försäkringsfall. Den legala grunden för att behandla dina personuppgifter är att vi ska kunna vidta åtgärder innan avtal tecknas samt fullgöra vårt avtal med dig.
I det fall då vi har skickat ett försäkringserbjudande till dig via post har vi hämtat in dina personuppgifter från Transportstyrelsen. Tiden mellan det att vi skickat ett försäkringserbjudande till dig och du accepterat erbjudandet behandlar vi dina personuppgifter för att kunna tillhandahålla dig erbjudandet. Vår legala grund för att behandla dina personuppgifter då är intresseavvägning. Om du inte blir kund hos oss anonymiseras dina uppgifter och används endast för statistiska ändamål.
Vi spelar in alla samtal som vår kundtjänst har med kunder. Samtalen spelas in och sparas för att kvalitetssäkring och, i vissa fall, för villkorsfrågor. Vår legala grund för kvalitetssäkringen är intresseavvägning och för villkorsfrågor är den legala grunden fullgörande av avtal.
När du är kund hos oss kan dina personuppgifter användas för marknadsföring genom brev, telefon, e-post eller sms. Vår legala grund för att skicka marknadsföring till dig är intresseavvägning. Du har alltid möjlighet att tacka nej till marknadsföring, antingen direkt i utskicket eller genom att kontakta vår kundtjänst.
I samband med skaderegleringen använder vi oss av ett automatiserat system som gör en bedömning huruvida skadeorsaken och åtgärden faller inom våra försäkringsvillkor. Detta innebär att vi kommer tillämpa automatiserat beslutsfattande när du anmäler ett skaderegleringsärende hos oss. Om du vill veta mer om det automatiserade beslutsfattandet är du välkommen att höra av dig till vår kundtjänst. Du har rätt till en manuell prövning av ett sådant beslut. I egenskap av aktör på försäkringsmarknaden har vi också en legal skyldighet att behandla vissa personuppgifter. Den legala grunden för denna behandling är fullgörande av en rättslig förpliktelse.
Överföring av personuppgifter
För att kunna erbjuda våra tjänster använder vi oss av samarbetspartners för postutskick, serverhosting samt IT-konsulttjänster och för kundservice, skadereglering samt relaterade tjänster. Alla samarbetspartners som behandlar personuppgifter åt oss är personuppgiftsbiträden och vi har ingått avtal med dem för att säkerställa att dina personuppgifter skyddas.
Om du är försenad med att betala en faktura överlåter vi vår fordran till Auktoritet inkasso AB som blir personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi överför.
Utöver ovan kan vi komma att överföra personuppgifter om vi är skyldiga att göra det enligt lag eller om vi är föremål för en företagstransaktion eller vid en konkurs.
Lagring av personuppgifter
Dina personuppgifter lagras så länge som behövs för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig. Enligt tvingande försäkringslagstiftning är vi skyldiga att spara vissa uppgifter upp till 11 år efter att en försäkring avslutats. Lagringstiden beror på vilken typ av försäkring som du har haft, och enligt bokföringslagstiftning är vi skyldiga att spara vissa uppgifter i 7 år efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. I den mån det är möjligt enligt lag gallrar vi uppgifter löpande.
Inspelade samtal med kundtjänst lagras i upp till 90 dagar. Efter avslutad försäkring sparar vi dina personuppgifter för marknadsföringsändamål i ett år. Detta gäller så länge du inte har motsatt dig denna typ av behandling.
Förnyelsebrev och andra utskick
I samband med årsförnyelse skickar vi ut ett förnyelsebrev. Vi kan även komma att skicka annan information och erbjudanden till dig under avtalsförhållandet. Du har alltid möjlighet att tacka nej till marknadsföring, antingen direkt i utskicket eller genom att kontakta vår kundtjänst
Ändringar i personuppgiftspolicyn
Vi förbehåller oss rätten att uppdatera vår personuppgiftspolicy och vi kommer då att meddela dig detta. På vår hemsida finns alltid den senaste versionen av personuppgiftspolicyn publicerad. Om vi gör väsentliga ändringar till policyn som kräver ditt samtycke kommer vi att kontakta dig.
Dina rättigheter
Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig och hur dessa används, varifrån dessa uppgifter har hämtats samt till vilka mottagare som uppgifterna har lämnats ut. Om de personuppgifter vi behandlar är felaktiga har du rätt att få dina personuppgifter rättade och du har även rätt att be om att dina uppgifter ska raderas. Under vissa förutsättningar har du rätt att begära att vår behandling av dina personuppgifter ska begränsas i framtiden. Du har alltid rätt att invända mot vår behandling av dina personuppgifter som vi gör baserat på en intresseavvägning.
Om du vill ha information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig så är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Det gäller också om du vill ha ut dina personuppgifter i ett elektroniskt format (dataportabilitet). Du har rätt att begära att få ut dina personuppgifter i ett maskinläsbart format och har rätt att använda sådana personuppgifter på annat håll. Denna rätt gäller för sådana personuppgifter som du har lämnat till oss och som behandlas med stöd av ditt samtycke eller om behandlingen grundar sig på avtal med oss. Uppgifter som vi själva har skapat såsom loggar i våra program, ingår inte i de uppgifter vi lämnar ut.
Klagomål
Har du klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter kan du vända dig direkt till oss på telefonnummer 08-121 390 60 eller [email protected] eller till Datainspektionen.